Dagen zonder vlees

Ik doe weer mee! Het voelt als de jaarlijkse kermis die weer naar het dorp komt. Veel te dunne stokjes aan diggelen schieten met een kromme loop. Adrenaline raast door je lijf. De grijper laat je Angry Bird keer op keer weer vallen. Lichte woede begint op te wellen. Het  oliebollen kraam voert zijn geurpropaganda. Suikerspinnen in je haar. Handtas vol lolly’s. Suikeroverdosis. Maar eigenlijk is dat helemaal niet waar het hier over gaat. Hier gaat het over vasten, over bewust eten, over gematigdheid. Geen koeien, kippen of schapen op mijn bord, geen zalm, pladijs of scampi’s in de pan… Nee, ik ga groentjes eten.

Vorig jaar was de eerste keer dat ik deelnam aan Dagen Zonder Vlees. Het is me toen gelukt om slechts twee dagen vis te eten en één dag vlees. Het was maar een sneetje gedroogde ham, maar toch. Het schuldgevoel was knagend. Vreemd toch hoe zo’n kleine ‘zonde’ je geweten kan bespelen onder het mom van vegetarisme. Dagdagelijks ben ik absoluut geen vegetariër en dan heb ik geen problemen met een mals lamsboutje. Toch lijken die veertig dagen een soort strijd met jezelf en – omdat ik er niet alleen voor stond – een competitie met Wederhelft.

Omdat dieren wreed behandeld zouden worden bij slachtingen en tijdens het kweken doe ik het niet. Ook al niet omdat ik geen vlees lust. Ik hoor bij de groep “Ik zou mijn kippebilletjes niet kunnen missen hoor!”. Waarom doe ik het dan wel en waarom doe ik het niet consistent het hele jaar door?

Belangrijkste reden voor mij is afwisseling. Ik ben graag beginnen koken en ik sta er nog steeds van versteld welke heerlijke schotels je op tafel kan toveren zonder daar vlees of vis aan toe te voegen. Het hoeft ook niet altijd, ons lichaam heeft er geen nood aan om elke dag vlees of vis te eten. Dat is mooi meegenomen.

Daarnaast denk ik dat het modeverschijnsel vegetarisme kan bijdragen tot een beter milieu. Niet dat ik in een boom ga hangen om een bos te gaan redden. Maar dierlijke producten produceren weegt op het milieu. Je kan dan hypocriet zijn en elke dag een bad laten lopen, met de auto naar de bakker gaan en de verwarming open draaien terwijl je uit het raam hangt te roken. Ik probeer ook wat op de kleine dingen te letten in het dagdagelijkse leven. Ook al laat ik met veelal leiden door gemakzucht en zie ik mezelf dus niet al consequent milieuverbeteraar. Eerlijk zijn; te denken dat je bijdraagt aan een beter leefmilieu geeft je een goed gevoel. Niet geheel onbaatzuchtig dus.

Maar terug ter zake. Ik doe mee met Dagen Zonder Vlees! Hoera!

Geef een reactie

