Papardelle met gekruide ragù van lam en kappers

De lamsboutjes van een aantal weken terug vielen erg in de smaak. Heel mooi vlees was het ook. Nu sta ik daar terug bij de halal-slager met de opdracht naar lamsragù te vragen. “Dat is hier allemaal ragù mevrouw.” De beenhouwersvrouw komt amper boven de toonbank uit en wijst vier schotels aan met elk een hoop vlees erop. Ik val door de mand want één, ik weet niet wat ragù is en twee, ik weet nog minder welk stuk vlees van welk deel van het beest komt en of dat al dan niet is geschikt is voor het gerecht dat ik wil klaarmaken.

Ik besluit dan maar voor de goedkoopste optie te gaan, dat met het het been erin. Prijs per kilo: €7,50. Het is de schouder en die is veel te groot voor twee personen dus stelt de vrouw des huizes voor het in stukken te snijden en me de vlezigste delen mee te geven. Ik voel haar medelijden hebben omdat ik zo onwetend ben. Terwijl het fijne zaagje het meest ijzige geluid maakt wanneer het door het been gaat voel ik een priemende blik op mij gericht. Links in de toonbank liggen twee lamskopjes gevild te wezen. “Hé da’s mijn schouder!” mekkert de ene naar mij. Ik betaal en loop snel de winkel uit.

Terug thuisgekomen sla ik de kanjer van een kookboek ‘Home Made’ open. Meer dan de helft van het recept bestaat uit ingrediënten. Gelukkig hebben we al een hele verzameling kruiden en specerijen aangelegd. Enkel venkelzaad was nergens te vinden dus dat gaat er niet in. Voor het korianderzaad ben ik even te lui om het te roosteren dus dat gaat er recht uit het potje in. Geen al te best plan, zo blijkt want die dingen zijn vrij solide.

Verder verloopt alles volgens plan en na twee uur pruttelen -met onderbreking om een doe-het-zelver naar de Brico te rijden- staat de lamsragù op tafel. Ik ben trots want ik heb voor het eerst met écht vlees gekookt! Nu ja, niet voor het eerst maar om één of andere reden voelt de stap van kipspiesjes naar lamsschouder zo veel belangrijker.

Lamsragout_evelineboone

Geef een reactie

