Jamie in 30 minuten

Ik in 2 uur. Gisteren besloot ik de uitdaging aan te gaan en “Kipspiesjes met zalige satésaus en pittige noedelsalade” te maken uit het boek Jamie in 30 minuten. Het regent echter kritiek over Jamie’s vermogen tijd in te schatten. Ook Wederhelft waarschuwde me al dat ik -met mijn niveau van deskundigheid- de aangegeven tijd minstens moest verdubbelen. En kijk, ik heb exact twee uur in de keuken gestaan, het afruimen en afwassen niet meegerekend.

Het probleem, of de oplossing zo je wil, zit hem in het proces. Gezien Jamie zo graag een maaltijd opbouwt uit verschillende kleine gerechtjes, wordt het kookproces beschreven op zo’n manier dat je meerdere dingen tegelijk kan doen. Je moet er dus je hoofd bij houden. En je moet dat hoofd ook al gebruiken om eerst het recept te memoriseren want als je, net als ik, tijdens het koken nog twintig keer een stukje van het recept moet gaan lezen, tja dan lukt het nooit. Gelukkig heb ik tijd zat én het verstand om een gerecht te kiezen waarbij drie van de vier schotels koud op tafel gezet worden. Geen afkoelstress dus.

Maar goed, het belangrijkste is natuurlijk het resultaat. Ik denk dat ik trots mag zijn op mezelf want ik heb niets laten aanbranden. Geroostere cashewnoten konden steenkooltjes geweest zijn en de kipspiesjes evenwel mijnwerkertjes. De dipsaus dat tegelijk als marinade werd gebruikt was om van te smullen. De noedelsalade zag er niet alleen schattig uit -ik had eiernoedels gekozen die in zigzag-vorm geperst waren-, ze was ook bijzonder rijk van smaak.

Ik was zelfs zo trots op mezelf dat ik vergeten een foto maken ben van het eindresultaat. Tevens bij gebrek aan daglicht ziet u hier noedelsalade bij spaarlamplicht.

noedelsalade_evelineboone

Vandaag nam Wederhelft de proef op de som met een “Supersnelle hachee met rundergehakt, gepofte aardappelen, godinnensalade en heerlijke witte bonen met bacon”. Dat is een hele boterham. Hij kon het bolwerken in één uur tijd. Hij had dan ook wel een lieftallige assistente natuurlijk. Op de salade na zijn dat drie warme schotels die op tafel kwamen. Zelfs na het fotograferen konden we nog genieten van een heerlijk warme maaltijd. Kudos to you dus, Wederhelft!

Een impressie:

Geef een reactie

