Niet veel soeps

Mijn relatie met soep is dubbel. Als ik op een koude winterdag in de stad rondloop kan ik genieten van een kopje – of zeg maar: een ferme taloor- bij Souplounge of Soep+. Maar als mijn moeder vraagt “Moede soep meehebben?”, zeg ik automatisch nee. Omdat de vriezer  er al van volgepropt zit ofwel omdat, na een hele zomer onder de tomaten bedolven te zijn geweest, tomatensoep zònder balletjes een stap dichter naar een tomatendegout zou zijn.

Ik weet nu hoe dat komt, dat automatisme. Als kind moest ik voor elke maaltijd soep drinken. Als ik nu thuiskom krijg ik de keuze, hoewel mijn moeder al met een tas klaarstaat nog voor de vraag is gesteld. Waar bij de vorige generaties in mijn familie soep drinken als een deel van de maaltijd werd gezien, zie ik soep als volwaardige maaltijd. Soepbars en trendy lunchcafé’s werken dat wel een beetje in de hand. Nu ja, geen idee of ik hier van een algemene trend kan spreken. Ik ben wel benieuwd. Laten we eens een peiling doen.

Begrijp me in geen geval verkeerd! De soep van mijn grootmoeder is altijd al superlekker geweest. Vooral de erwtensoep, tjonge, daar kan geen enkele aan tippen.

Ik ben dan ook zelf maar maaltijdsoepjes gaan maken.

pastinaaksoep_evelineboone

Pastinaaksoep met gember uit Veg!

chinese soep_evelineboone

Chinese soep met ‘Black Fungus’ uit Vegetarische keuken.

Geef een reactie

