Wat je allemaal kan doen, met pompoen

Rijmen, is één ding. Maar dat kan je niet opeten.

Pompoenen zijn schattig, ze zijn zo zalig rond met vetrolletjes over hun hele lijfje. In babystadium tenminste. Dan zijn ze zo compact en handelbaar, in puberstadium heb je helaas al meer kans een vinger kwijt te raken bij het openhalen van het ding, om nog maar te zwijgen van volwassen gevaartes – dan rest alleen nog de saaiste mogelijkheid: pompoensoep.

Met mijn eigen babypompoentje in de armen maakte ik zoete, lieve, lekkere pompoenmuffins. Weg met cupcakes en hun hele harem giftiggekleurde deklagen, pompoenmuffins zijn zalig!

pompoenmuffins

Op aanvraag geef ik ook het recept mee voor 12 Pompoenmuffins met gember (uit: “500 cakejes”, CONNOLLY,F., Veltman Uitgevers)

300gr bloem
75g lichtbruine basterdsuiker
1 eetl. bakpoeder
1/2 tl nootmuskaat
1/2 tl kruidnagelpoeder (u kan ook een paar kruidnagels in de pompoenpuree laten koken)
1 tl gemberpoeder
snuifje zout
1 losgeklopt ei
125 g pompoenpuree, vers of uit blik (u kan een pompoen in stukjes stoven en mixen tot puree)
1 3/4 dl magere melk
3/4 dl zonnebloemolie
3 el fijngehakte gekonfijte gember
4 el pompoenpitten

Verwarm de oven voor tot 175°C. Vet een bakplaat in met plaats voor 12 mufinbakvormpjes. Vermeng de droge ingrediënten met een lepel in een kom. Klop in een grote kom het ei met pompoenpuree, melk en olie met een handmixer goed door elkaar. Schep het bloemmengsel erdoor tot alles net is vermengd. Spatel de gember door het beslag, maar schep niet te lang.

Schep het beslag in de vormpjes. Bestrooi elke muffin met wat pompoenpitten (bij gebrek aan deze laatste gebruikte ik amandelschilfers).

Bak de muffins 20 minuten. Neem de bakplaat uit de oven en laat hem 5 minuten staan. Zet de muffins op een rooster en laat ze afkoelen.

Bewaar ze maximaal 2 dagen in en goed gesloten trommel, of 3 maanden in de diepvriezer.

Ik ben best wel fan geworden van ‘den Aldi’ dus als ik de 25-delige steekvormenset zag liggen dacht ik: “Aha, daar ga ik ooit nog wel eens iets mee kunnen doen!”, praktisch en onbreekbaar als alle dingen die je hier kan aanschaffen zijn moest ik dat hebben natuurlijk. En kijk, zie je wel, pompoentjes zijn schattig.

pompoenhartjes

Het eindresultaat – gegrilde pompoenhartjes – was minder fotografeerbaar gezien hun ineengezakt en zwartgeblakerd uiterlijk. Lekker waren ze wel, alleen laat ik volgende keer best het vooraf stoven weg.

Geef een reactie

